måndag 4 oktober 2010

Kommentar till Lars Björndahl (M) om skolmaten på Lidingö



Moderatpolitikern och vice ordföranden i utbildningsnämnden på Lidingö, Lars Björndahl, har skrivit på sin blogg att han reagerat över förstasidan och artikeln om skolmaten i helgens Lidingö Tidning. Vi tyckte det var värt att kommentera, men då han förhandsmodererar sina kommentarer så publicerar vi för säkerhets skull vår syn på den historien här också.


Bäste Lars. 
När vi för ett år sedan tog kontakt med ordföranden i kommunstyrelsen, tillika din partikamrat så viftade han bort skolmatsfrågan och var närmast besvärad över samtalet. Han menade att man i alla tider klagat på skolmaten och att kommunen var nöjd med nuvarande lösning. När vi ville överlämna namninsamlingen med 1861 namnunderskrifter till kommunen så upplystes vi av nämnda partikamrat att den saknade legitimitet och att ni inte ens ämnade ta emot den. Detta eftersom den var gjord på internet. 


Vi menar inte att du inte engagerat dig i skolmaten, men att som du skriver - Jag vågar därför påstå att just därför att vi från politiskt håll redan dragit igång arbetet med att genom en ändrad upphandling öka skolmatens kvalitet så gick samarbetet med de aktiva föräldrarna mycket bra - och något egentligt "lobby-arbete" krävdes inte från deras sida eftersom vi redan var på väg åt det håll som de flesta önskade! - så upplever vi att du handskas ovarsamt med historiebeskrivningen. 


Gläds i stället åt att du och dina kollegor lyckats med konststycket att tillsammans med tusentals engagerade kommuninvånare och kompetenta tjänstemän göra en upphandling som har både legitimitet och förankring. Det är en manifestation i praktisk demokrati som du troligtvis har mer att vinna på, än att försöka ta billiga politiska poäng och plocka fjädrarna av kommunens tjänstemän.


Med vänliga hälsningar!


Johan Grafström, Josefin Wäneland, Peter Hagström
http://braskolmat.blogspot.com/

4 kommentarer:

  1. Bäste Johan!
    Om du läser min blogg lite noggrannare så kan upptäcka att jag både lovordar aktiva och engagerade föräldrar och tjänstemännen som gjort ett mycket bra arbete. Du kommer med insinuationer om vad jag uttryckt som det inte finns täckning för.

    Det är möjligt att Lidingö Tidning i sin artikel enbart förlitat sig på en källa som tror sig veta allt. I Utbildningsnämndens M+FP-grupp har vi följt utvecklingen av den nuvarande upphandlingen, diskuterat och arbetat för förbättringar - inte minst tydligare inriktning på kvalitet och mer inflytande för de olika verksamheterna. Och det engagemanget och arbetet började tidigt i mandatperioden.

    Det är en billig poäng att försöka utmåla lokalpolitiker som odemokratiska, ohörsamma och allmänt ovarsamma "med historieskrivningen". Jag har i min blogg inte uttryckt mig nedlåtande om någon grupp eller person. Med försåtlig citering och nedlåtande omdömen försöker du misstänkliggöra mig. Det är inte en manifestation i praktisk demokrati.

    Du skickade din kommentar i går eftermiddag och eftersom jag är en ganska vanlig förvärvsarbetande förälder med politik som en fritidssysselsättning har jag inte kunnat bemöta din kommentar förrän nu. Att jag inte släpper fram kommentarer utan granskning beror på de synnerligen osakliga och odemokratiska kommentarer jag fått när jag kritiserat Sverigedemokraterna och deras syn på många av våra medmänniskor.

    SvaraRadera
  2. Lars.

    Jag vill inte på något sätt misskreditera dig! Tvärtom. Du och dina kollegor har gjort en utomordentlig insats både för våra barn, gamla och troligtvis också för uppfattningen om Lidingö som en framåtblickande och modern kommun. Jag har heller inte påstått eller insinuerat att du inte skulle ha täckning för ditt eget engagemang utan däremot klart och tydligt påstått att det inte tycktes delas av alla i din partigrupp. När du lät oss återpublicera ett blogginlägg kring skolmaten i oktober förra året var du själv tydlig med att det var ditt personliga ställningstagande, eftersom frågan fortfarande var "öppen".

    Josefin träffade också Gunnel Eklöf (FP) i ett tidigt skede tillsammans med några partikamrater och Rebecca Krus skrev ett inlägg på vår blogg i november förra året. Bara Miljöpartiet och Lidingöpartiet struntade i att medverka i vår bloggstafett kring skolmaten på Lidingö.

    På vilket sätt menar du att vi försökt beskriva politiker som odemokratiska, ohörsamma eller allmänt ovarsamma med historiebeskrivningen? Vi har bara skrivit om skolmatsfrågan och inte på något sätt, eller i svepande ordalag, berört politiker i allmänhet utan bara kommenterat ditt blogginlägg. Den försåtliga eller lömska i citatet hänger jag inte heller med på? Läsarna har ju dessutom en direktlänk till din egen text. Det är ju inte taget ur sitt sammanhang.

    Det du i ditt blogginlägg reagerade på var vinkeln i Lidingö Tidning. Jag tycker att den är förståelig, oavsett vilken källa de förlitat sig på. Speciellt mot bakgrund av att de själva upprepade gånger skrivit om skolmaten, inte minst i samband med att de försökte begära ut recepten från de nuvarande leverantörerna och fick nobben.

    Många föräldrar på Lidingö har engagerat sig. Över 4% av Lidingös befolkning skrev på en namninsamling i frågan. Både ISS och Sodexo har kallat till möten med föräldrar och pratat om maten men där har inga politiker deltagit eller debatterat. Upphandlingen har tagit fasta på de flesta av de krav som formulerades för namninsamlingen. Föräldrauppror eller inte? Jag har i alla fall sett hårdare vinklingar av nyheter.

    Jag beundrar ditt och andra politikers engagemang och har full respekt för all den tid ni lägger ner på politiken. Att vara folkvald innebär att vara en röst för väljarna i frågor som är svåra eller omöjliga för en vanlig kommuninvånare att sätta sig in i. Vi gav bara ett annat perspektiv och beskrev hur vi initialt blev bemötta när vi sökte dialog med politikerna i frågan kring skolmaten. Och så här i slutändan tycker jag vi alla som engagerat oss efter våra egna förutsättningar ska känna oss lika stolta. Oavsett om man bara skrivit under en namninsamling eller suttit igenom långa sammanträden i stadshuset.

    Däremot vad gäller förmoderering av kommentarer så håller jag inte med dig. Jag tycker det är helt ok att stänga för anonyma kommentarer och i vissa fall stänga helt för kommentarer i frågor där man vet att det kommer hagla in förtal och hets mot folkgrupp i kommentarsfältet. Bloggen bygger på att människor måste få reagera omedelbart även om deras åsikter kan vara både okonstruktiva och ibland osakliga. Att som utgivare förbehålla sig tolkningsföreträdet är en lyx som tillhör en svunnen tid. Det tycker i alla fall jag.

    Johan

    SvaraRadera
  3. Den som har en blogg är även ansvarig för kommentarerna som skrivs och kan fällas för diverse brott ifall han/hon inte har koll på ad som skrivs.

    I somras dömdes en bloggare till förtal och böter på 5000 kr för en kommentar som han själv inte skrivit. Därför är det inte helt orimligt att faktiskt moderera kommentarer. Det har ingenting med svunnen tid att göra.

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym.
    Som bloggare är du ansvarig för kommentarerna enl BBS lagstiftningen under förutsättning att du INTE förhandsmodererar dem. Om någon i ett efterhandsmodererat kommentarsfält ex förtalar, hetsar mot folkgrupp eller uppviglar är du skyldig att skyndsamt ta bort denna kommentar. Jag menar inte att det är orimligt att ens stänga av kommentarer. Dock är det oerhört få publicister som idag tillämpar förhandsmoderering. En bloggare kan inte dömas för förtal om han/hon inte själv antingen släppt igenom kommentaren efter moderering eller själv skrivit den. Det som är aktuellt är i så fall medverkan.
    Johan

    SvaraRadera