tisdag 26 januari 2010

Äntligen har vi fått besök av Pelle!




Det har varit tyst ett tag här på bloggen. Jag tror ingen, varken jag, Josefin eller Peter riktigt fattade vad vi gav oss in på när vi startade vår lilla kampanj för skolmaten här på Lidingö. Den 4:e oktober förra året skrev vi den första bloggposten efter att ha träffat företrädare för Sodexo i Torsviks skola. Bloggstarten hade föregåtts av ett antal middagar där vi resonerat kring allt från att starta ett eget skolmatsparti till att starta någon form av religion som krävde god skolmat lagad från grunden. Det har mest varit kul, intressant och lärorikt men bitvis också tröstlöst och arbetsamt. Vår bloggstafett var spännande att hålla på med men jag undrar fortfarande var Lidingöpartiet och Miljöpartiet står och varför de inte lämnat sina bidrag trots att de lovat. Kanske har de fastnat i något spamfilter, eller så har vi glömts bort. 1833 personer skrev till slut under vår namninsamling för bättre skolmat som nu överlämnats till Utbildningsnämndens ordförande Gunnel Eklöf (FP).


Nu går i alla fall upphandlingen in i sin slutfas och det är oroväckande tyst från kommun och politiker. Senast vi träffade Lars Björndahl (M) och Gunnel Eklöf (FP) lovade de ett uppföljande möte för att diskutera upphandlingen innan den går ut. Jag ska maila och påminna dem att vi gärna vill ses. En välkommen sidoeffekt av upphandlingen är också att barnen påstår att maten blivit avsevärt bättre i deras skolor efter jullovet. Det tyder på att man kanske ska ha tätare mellan upphandlingarna då dessa kan ha en positiv effekt på leverantörerna


En som inte legat på latsidan är Pär Bergkvist som vi skrivit om tidigare här på bloggen. Mannen som gett sig i kast med att besöka 100 skolkök under ett år och skriva om sina upplevelser på bloggen 100skolkök1år.se. Igår kväll när jag satt och jobbade kom så ett kort mail:


Hej!
Imorgon åker jag till Lidingö för att prova skolmaten, äntligen.
Förhoppningsvis hinner jag med två besök. Vill du tipsa om nån skola?

Pelle Bergkvist
100 skolkök 1 år



Sedan Per startade sin blogg har han besökt 35 skolor runt om i Sverige  Utöver detta har han blivit inbjuden att besöka 250 skolor (13 dec 2009). Vad roligt att han kommer till oss på Lidingö. Jag tipsade honom om att besöka Källängen eller Klockargården, Hersby gymnasium samt Futuraskolan. På så sätt skulle han kunna prova alla tre leverantörer. Vi får se vad han valde för skolor men jag fick precis reda på att han hann med tre skolor idag. Det ska bli spännande att se hur han uppfattade sina besök! Det kommer jag att länka till här eller så följer ni själva hans blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar