torsdag 8 oktober 2009

Nationellt uppror mot lättprodukter!



Anders Eenfeldt skriver på kostdoktorn.se om ett kommande nationellt “Skoluppror mot lightprodukter”. Jag är inte tillräckligt påläst kring hur Jan Björklunds förslag om att regler kring skolmaten ska in i skollagen är tänkt att fungera, men när jag läser Anders text blir jag fundersam. Ämnet var också uppe på mötet med Sodexo förra veckan och så långt jag kan läsa i avtalet och upphandlingsförfrågan skall det erbjudas ett alternativ som inte är en lättprodukt. Detta bekräftades också av Sodexo som menade att så också var fallet. Och om det inte finns på någon skola var det bara att säga till. Detta tycker jag låter rimligt. Jag tillhör de som är skeptisk mot lättprodukter överlag. Många lättprodukter är fullproppade av kemikalier, färg- och smakämnen samt konsistensgivare för att kompensera avsaknaden av den äkta varan. Forskning pekar också på att fettreducerad mat ger sämre mättnadskänsla och kompenseras ofta med kolhydrater vilket i de flesta fall är sämre för barn som växer. Naturligtvis rekommenderar Livsmedelsverket lättprodukter i all välmening vilket är ok så länge som Lidingö stad erbjuder alternativ. På Livsmedelsverkets sida finns också den skrift “Bra mat i skolan” som de flesta hänvisar till när de säger att de uppfyller kraven. Men just kring deras råd kring fett är det en oerhört infekterad debatt. Läs bl a Sven Erik Nordins debattartikel på Newsmill.

Hittade också denna sida från Uddevalla som formulerat ganska tydliga krav kring vad de vill att skolmaten ska innehålla. Där finns också bra vidarelänkar om man vill förkovra sig lite i ämnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar