måndag 12 oktober 2009

Risker för barn med tillsatser i maten




Det finns ungefär 380 E-nummer som godkänts av EU och därför Livsmedelsverket. Medan många av dessa E-nummer är ofarliga finns det andra vi måste ägna extra uppmärksamhet och titta lite noggrannare på. Genom min forskning har jag lärt mig att av dessa 380 E-nummer finns det ungefär ett 80 tal som barn bör undvika. Det finns flera orsaker till detta. Det finns exempel på tester som visar att de kan orsaka:
  • Cancer 
  • Hyperaktivitet hos barn 
  • Koncentrationssvårigheter 
  • Astma i tidig ålder 
  • Allergiska reaktioner 
  • Migrän 
  • Magbesvär 
Ett barns kropp är mycket mindre än den vuxnes och kan därför inte absorbera tillsatser på samma sätt eller på samma nivå som vuxna. Tester utförs på enskilda tillsatser men inte i kombinationer. Till exempel utförs tester på E120 men inte kombinationen E120 och E541.


Vi föräldrar lever i en stressig tid och att vara en upplyst konsument är en utmaning, men vi har ett ansvar att ge våra barn en säker uppväxtmiljö som möjligt. Vi bör därför anstränga oss för att veta vilka produkter som är bättre att köpa till våra familjer och vilka vi bör undvika.


Tveka inte att kontakta mig om du har några frågor om E-nummer!

- - - - -


Michelle Rea är 39 år gammal och mor till tre barn i åldrarna 7, 6 och 3. Hennes passion för mat kom i samband med hennes barn. Hon växte upp i Kalifornien, där livsmedelstillsatser angavs med namn och inte anonyma E-nummer vilket väckte nyfikenheten kring vad som gömde sig bakom dessa nummer. Under hennes föräldraledighet bestämde hon sig för att undersöka exakt vad dessa livsmedelstillsatser bestod av, hur och var de produceras, hur de testas och vad som krävs för att de ska vara godkännas.
Du når henne på michelle.rea[at]gmail.com eller 076-54 00 302


2 kommentarer:

  1. Hej! Jag håller på med ett projekt i skolan och valde att granska skolmaten. Så nu undrar jag lite om dessa e-nummer..
    Vart kan man hitta vilka e-nummer som är farliga och vilka som inte är?
    Finns det någon gräns där det blir för många e-nummer för kroppen?
    Kan du nämna några vanliga skolrätter som innehåller massa e-nummer.

    Tack på förhand! Hanna
    Min mail adress: 9412haod@edu.torsby.se

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag håller på med ett projekt i skolan och valde att granska skolmaten. Så nu undrar jag lite om dessa e-nummer..
    Vart kan man hitta vilka e-nummer som är farliga och vilka som inte är?
    Finns det någon gräns där det blir för många e-nummer för kroppen?
    Kan du nämna några vanliga skolrätter som innehåller massa e-nummer.

    Skulle även jag vilja ha svar på dessa frågor!
    Min mail: h.bdahl@hotmail.com

    SvaraRadera